tirsdag 16. oktober 2012

Aha-opplevelser

Søndag, 14.10. 2012, skjedde noe som ikke er lett å fortelle om - jeg vet ikke hvilke ord jeg skal bruke.  Dette har skjedd mange ganger, men jeg vet likevel ikke hvordan jeg skal forklare det. Jeg forstår mye mer av alt, etterpå. Det er ny innsikt, men hva er det som forårsaker at den kommer som om den tømmes over meg? Det er ikke mulig å oversette det der og da. Det vil vise seg etter hvert. Porten, eller hva det er, åpner seg og jeg overskylles av noe.  Øyeblikket oppleves som enormt, men mer konkret er det umulig å være. Det er mer som å sitte stille og kjenne at hodet fylles av noe helt nytt som ikke er til å tolke når det skjer. Jeg bare kjenner at jeg fylles opp med informasjon som oppleves som et 'tillegg'.  

Jeg har opplevd mange slike åpninger og vet hva det resulterer i, men vet det likevel ikke når jeg skal forklare det. Nei, dette er ikke lett å skrive om. Tenk deg at hodet ditt blir fylt av en helt ny og fyldig forståelse om noe du allerede har forstått på en annen og enklere måte. Jeg hører ingen lyder eller språk i slike øyeblikk. Det bare rauser 'noe' over meg.  Det må være det vi velger å kalle aha-opplevelser - det er nemlig vanskelig å finne andre ord for å karakterisere slike øyeblikk.  Men gode øyeblikk er det, fylt med en slags glad optimisme og viten om at noe nytt og positivt skjer. Dette kan jeg si, fordi jeg vet at det blir lett å forstå det jeg ikke forsto - etter slike aha-er.

Ingen kommentarer: