tirsdag 31. mars 2015

Påskekryssord - Kryssordpåske

Skal du på påsketur?  Hvis Ja - ønsker jeg deg god tur!  Hvis Nei - gjør du som meg - er heime!  Jeg har vært på påsketur en gang i mitt liv, og aldri mer!  Jeg visste jo at jeg ikke likte snø, men jeg kunne kanskje venne meg til den og til slutt like den? Den gang ei!  Jeg ganske enkelt hater snø i mitt stille indre, og vet ikke helt hvorfor. Snø er noe kaldt og svært ekkelt - smelter i hendene og blir bare eklere jo mer som skjer med den - tilslutt renner den sin vei, sikkert både fornærmet og jeg vet ikke hva ...! Nei, snø er noe som ikke hører heime i siviliserte omgivelser.

Jeg forstår ganske enkelt ikke de som bygger seg hytte i ulendt terreng bare for å være klar for et snøparty eller to. Begriper det ikke. Hvor kommer interessen fra? Ligger den i genene eller i lufta - terrenget der du bor eller noe sånt kanskje.  Nei og nei, jeg blir utslått bare ved tanken på å pakke ned og pakke opp og pakke ned igjen for så til slutt å pakke opp!  Det er noe sprøtt over hele dette ritualet, er det ikke det da?  Det virker unektelig ikke bra ihvertfall, fordi alt kan skje i dagene som kommer. På alle plan!  Til og med på den poltiske arenaen, settes det fram trusler akkurat nå.

Akkurat i år har Anonymus proklamert at det skal saboteres mot Israel.  Utsletting? Tenk om de gjør det da, hva vil så skje etterpå ...?  Gjorde de alvor av trusselen, skulle de få mottiltak, ble det svart - og hva kan det bli?  Israel er ikke veldig bekymret, heter det videre. Det er det mest bekymringsfulle! I det politiske landskapet er det aldri påskestemning ... Hele tida er det noe som lurer i buskene uten at det er så klart uttalt. Hele tida er det straffetiltak på gang. Ingen vet egentlig hva som kommer, bare at noe skjer når det virker som mest i balanse. Det er politikkens vesen, det.

Du som bedriver denne ned og opp og ned og opp-leken, du får bare skynde på. Timene smelter så fort bort de også, så tida er knapp. I år er det ikke noen som vet om påskefreden står seg, om den slår seg til ro, om den blir til over påske. Dette vet ingen. Kanskje byttes den ut med jødisk ufred, og hvilken ufred?  Jeg tør ikke tenke tanken en gang - orker det ikke, så jeg fordyper meg rett og slett i et kryssord. Et kryssord er alltid så føyelig og innstilt på at jeg skal ha det moro med spørsmål og svar. Jeg skal rett og slett sveve bort på en gledesbølge med et kryssord og en blyant!

God Påske!

Tukáte

Ingen kommentarer: