tirsdag 1. juli 2014

Er alt mulig, med Erna ved rattet?

Jeg skal ikke tiltuske meg den makten og æren det er å fungere som politisk kommentator, men ett sted må grensen gå likevel, synes jeg.  Det er så mange lillefingersaker med den regjeringa vi har nå, den borgerlige utgaven, at jeg oppfordrer alle til å gå dette kostebinderiet litt etter i sømmene.  Er det ikke på godterifronten de legger bredsida til, så er det på andre av de minste og mest bortgjemte områdene i dette samfunnet.  Områder en ikke har hørt snakk om tidligere og heller ikke visste eksisterte.  Men den regjeringa vi har nå - bruker lupe, så Erna vet å finne de minste sakene - saker hun kan mestre. De går nok med lupe fra morgen til kveld, både Erna og resten av gjengen!  Jeg skal ikke gå dem i næringen, men noen kommentarer vil jeg dog komme med.

Hva er det som gjør at en regjering som har sittet snart ett år, ikke finner en brukbar sak å sette falkeblikket på.  Går de bare rundt og hever digre lønninger og koser av seg åtte års misunnelse?  Eller hva er det som foregår?  Med tanke på at den lille delen av verden som bærer navnet Norge, er så veldrevet at det mer eller mindre går av seg sjøl.  På den måten kan det være litt kinkig for Erna, å finne ankepunkter som hun ikke dummer seg helt ut på!  Men Erna går på så godt hun kan, og kommer stadig med nye forslag i minisaker.  Alle forslag faller liksom i fisk like fort som de kommer opp, de er ubrukelige viser det seg. Vår verden er så ettersett og fikset på der den ligger og er bare stoisk!  

Men Erna er liksom stjerna - hun skal lage vei i vellinga har hun satt seg fore.  Derfor har hun funnet saker som skal tjene den oppgaven - den i vellinga.  Erna lager forskjeller mellom folk - noe sosialistene var stolte av at de hadde jevnet ut.  Nei, forskjeller skal det bli og det forskjeller som forslår!  Store forskjeller, dype forskjeller, ja, forskjeller i det vide og brede. Forskjellene ser ut til å invadere oss relativt snart.  Jeg begriper ikke dette - hun er da vitterlig mor til mer enn ett barn og hvordan kan hun da få seg til å lage dype kløfter mellom folket i landet?  Forskjeller hun på sine egne barn også?  Dette lurer jeg på?  Er det fra sine barn hun har erfart at forskjeller er bra?  Er dette riktig, eller er det andre rundt henne som eier ideene? Spørsmålet blir:  Er alt mulig, med Erna ved rattet - og resten av lupegjengen? 

Tukáte

Ingen kommentarer: