onsdag 13. august 2008

"Vaktskifte"

Av Tukáte

Det jeg skal fortelle om nå, skjedde en natt i sommer. Jeg våknet av at noen snudde seg med et tungt sukk - bak ryggen min. Det første som slo meg var - hva eller hvem er det som ligger her uten mitt vitende? Jeg reiste meg halvt opp for å undersøke hvem det var, men jeg brydde meg likevel ikke. Veldig rart? Jeg er enig i det, men jeg la meg ihvertfall ned igjen uten å snu på hodet en gang, for å se om jeg kunne se noen. Dermed sovnet jeg øyeblikkelig! Om morgenen var det ingen andre enn jeg som lå i sengen. Det jeg hadde hørt og opplevd denne natten, hadde vært helt reelt, men hva kunne det ha vært?

Jeg har kommet til at den mystiske snuoperasjonen bak min rygg, måtte være en beskjed til meg om at våre egoer nå viker plassen for en annen 'styremekanisme'. Egoet har hatt kontrollen over menneskene i eoner av tid. De gamle egoenes innstilling har ingen plass i en Ny Tid. Det er nok tungt å innse - derav det oppgitte sukket. Det er nok mange egoer som sukker oppgitt i denne tiden - på mange plan - og i mange sammenhenger. Mennesker skiller lag. Gamle vennskap opphører. Gamle forhold går i oppløsning. Nye konstellasjoner etableres. Tradisjonell avhengighet avløses av nyervervet selvstendighet. Kontrollmekanismer ryker. Grenser slettes ut. Det blir frihet og uavhengighet på alle plan og for alle mennesker! Offerets rolle spilles snart for siste gang. Hjertet tar over.

Ingen kommentarer: