onsdag 4. februar 2015

Ett eneste NÅ - og det er det.

Verden er ett eneste NÅ, sier de som vet.  Ikke spør meg for jeg omgåes så mange Nå'er at jeg kan ikke blande meg opp i kun det Ene.  For noe tull. Er de til å stole på de som sier slikt? Hvis vi holder en knapp på denne Nå-forklaringa da, så fortell hvordan det da skal forståes? Hvorfor er det fullt av Nå-øyeblikk rundt meg da, hvis det er bare ett det er snakk om hele tida?  OK - la oss liksom tro at det er bare ett 'Nå' da, hvordan blir forklaringa da?  

Da kan vi tenke oss et stort evindelig 'Nå' herfra til evigheten.  Er det ikke vel raust at det er ett eneste 'Nå'-øyeblikk på hele den strekninga - eller ...?  Må det ikke flere 'Nå' til på en så lang strekning kanskje?  Kanskje ikke, som sagt så vet jeg ikke. La oss ta et jerngrep i 'Nå'et og så strekker vi det herfra til evigheten. Men om vi tenker oss om litt da, så er gjerne den tidsrekninga vi opererer med - helt feil. Det kan likne jordboeren det!

Tidsrekninga ble vel etablert i sammenhengen som en sannhet, en gang av Jordboeren, og den bare fløyker det hele til når vi skal forstå et sammensurium av det eneste Nå-et og alle de tidene vi jordboere opererer med.  Vi har jo etablert en mengde år og årstider, måneder, uker, dager og netter, timer, minutter, sekunder, og jeg vet ikke hva hvor mye det er å fløyke seg bort i når vi liksom skal lage en oversikt og ordne det hele. Jeg melder pass.

Jeg skulle vel aldri tatt hull på dette spørsmålet, det foresvever meg at svaret er langt i det blå og der blir det helt til det faller i hodet på noen som så plutselig får innsikt. Så kommer det på trykk ett eller annet sted og så er det muligens en gluping som kaster sine hjerneceller inn i denne oppgavens løsning og Heureka - der kommer svaret seilende på en sky og faller ned på planeten Jorda og alle blir glade, rett og slett jublende blir de!  Heureka!  Heureka!  Heureka! 

Puh ...

Ingen kommentarer: