fredag 26. desember 2014

Værmelding

Ei natt, nærmere bestemt natta mellom 11. og 12. desember 2014,  var det som om jeg ble beordret til å åpne øynene rett ut av søvnen og se ut vinduet. Du store himmel! Jeg fikk se en himmel full av breie oransje striper - hele himmelen var oransje.  Absolutt hele.

De breie stripene var liksom noe for seg sjøl. For et syn!  Når syner blir så overmektige er det vanskelig å få festet dem til netthinna, synes jeg. Dette var et slikt syn!  Jeg sjekket himmelen rundt, og den var oransje over alt.  Breie striper oransje.

Hele himmelen var spekket med oransje - virkelig et himmelsk syn!  Nå kommer sommerværet i kjempestore doser, var det jeg sto igjen med i tankene. Det vil vise seg om det blir slik. Vi slipper sikkert å vente så lenge på det svaret. Men dette synet vil sitte i lenge.

Fargen oransje står for glede i alle sine variasjoner.  Det forteller meg at menneskene får noe enormt stort som de felles vil ha glede av. Så kan hver enkelt prøve å tenke seg hva det kan være.  Jeg har ikke svaret, men det er tydelig at gleden omfatter alle - hele verden.

Tukáte

Ingen kommentarer: