søndag 27. mai 2012

"Ambres, en gammal dammig ande"

Har du hørt fortellinga om Ambres - "Ambres, en gammal dammig ande."   Her er den ...


"Ambres, en gammal dammig ande"


En livskonsult, som medger att han inte har svaren men kan visa oss på möjliga vägar att lösa livsproblem. Men framför allt är han en esoterisk lärare. Humoristisk, full av medkänsla, kärleksfullt lotsar han oss fram till insikter som vi bara anat, men inte vågat pröva på. Ambres säger: – Ni har redan all kunskap, men den är gömd bakom föreställningar som hindrar er att se. Jag är en kosmisk förnsterputsare som rensar rutan så att ni kan se!

Det kan sägas mycket om Ambres. Under 30 år har han verkat, och oförtrutet arbetar han vidare för att få oss att förstå den bild som han försöker skissera upp. Det är ingen lätt uppgift. Hur ska han få oss att förstå det obeskrivbara med ord som beskriver vår enda kända värld. Det fodras tålamod både från eleven och läraren. Ambres levde enligt egen utsago i Egypten för 3000 år sedan, där han arbetade som köpman. Dammig eller inte – Ambres är genom sin kärlek och sitt tålamod, kryddad med humor och självironi, en underbar lärare och pedagog. ”Vem jag är? Jag har uppstått ur er längtan. Till att finna inre frihet och harmoni. Ni har själva bett mig komma utan att själva veta om det. Jag finns inte för att lära er någonting, men jag finns här för att väcka upp till insikt, den kunskap ni redan har.”

Ambres"               forts.

Ingen kommentarer: