lørdag 20. juni 2015

Vi speider og vi vet ... !

En dag stiller jeg spørsmål fordi jeg ikke vet, den neste hopper jeg over hele spørsmålet og sier - slik er det. Kommer ikke livet med en variasjon i ny og ne, må vi skaffe den sjøl. Nå synes jeg livet ligger som et slagskip rundt meg og da er sannsynligvis jeg på dekk - så mer korrekt ligger slagskipet under meg. Det ville vært et under om slagskipet snodde seg rundt meg, men nå er det tid for å undre forresten. Dukker det opp noe, tro?  

Det er ingen grunn til å lefle med tanker om at verden rives ned og ikke bygges opp. Vi har utholdt store lidelser for  å bli forvandlet - og forvandlet blir både vi og omgivelsene, dette er noe vi holder fast ved. Det går fort både opp og ned i denne verden, og troen på at vi er inne i en forvandlingsrunde er forsterket og mer grunnfestet enn noen gang. Det hjelper å slippe tvilen inn på banen, den suksessen vi har i vente kommer så mye sterkere fram med det. 

Egentlig så orker jeg ikke lenger å gå her og speide etter noe som skal dale ned fra høyden og deretter myldre ut som to-tre personer og vi skal bli perplekse og bare glo, glo ... !  De fremmede skal ta av seg sine kledelige luer og komme mot oss, smilende og med utstrakte armer.  Hva er dette for noe ... ? Er dette utomjordingene? De ser jo ut som oss jordiske - skulle de det da?  I et forvirret sekund føler jeg meg på tynn is, men det går fort over.

Vi hilser og klemmer til og med i bare befippelsen - angrer med det samme, men som kjent på et visst tidspunkt er det for seint å angre ... !  Og i dette tilfellet er det det riktige tidspunktet akkurat nå! Vi vet ikke - eller - vi vet så lite.  Å vite det er egentlig noe positivt det - bare si; jeg vet! Tenk å kan si; Jeg vet!  Ikke dårlig. Kanskje går vi mot den tida nå - tida hvor vi kommer til å vite svarene på alle de spørsmåla som dukker opp!

Jeg gleder meg.  Virkelig, gleder meg! Bare gå rundt i lykksalig viten om at jeg vet. Hva vet jeg? Jeg vet svarene på alt du spør om - alt du kan finne på å spørre om. Svarene er kommet. De ligger og duver rundt oss, over oss - foran og bak. Det er bare å velge. Ja, hvilket svar trenger du idag da? Værsågod, her er svaret ditt! Sånn skal en verden være!  Den skal ha svar på rede hånd, hver dag og til enhver tid. Til alle. Værsågod neste.

Kom til butikken som har svaret på det meste! Værsågod - her er svaret du søker! Tenk om det blir slik? Vi kommer fra en verden hvor vi ikke visste, og vi går inn i en verden hvor vi vet. Noe slikt har aldri tilstøtt oss før, så nå er det bare å trene på de nye ideene. Pusten har lært seg nye metoder, alt glir så lett over fra den gamle arenaen til den nye. Den nye verden forekommer oss så kjent allerede ... ?

Tukáte

Ingen kommentarer: