lørdag 26. mars 2016

Vi kan alltids håpe på integrering!

Vitenskapen skulle integrert alle studieretningene i hverandre - ikke hatt dem frittstående - fordi det forteller ikke noe om den egentlige funksjonen, altså slik de virker sammen i praksis.  Det viktigste må altså studentene lære seg sjøl - eller rett og slett bare hoppe over fordi de ikke kommer på det.  

Da vil de gå ut fra universitetet med delvis uforrettet sak - ingen læring som kan brukes i det virkelige livet utenfor universitetets dører, men med vitnemål som lover mer enn det som kan innfries.  

En dag kommer det kanskje et menneske som skal forelese - inn på et universitet enten her i landet eller i et annet land som får denne ideen dumpende inn i hodet - inntil det skjer så får vi andre halte  videre.  Jeg er overbevist om at noen plukker opp tanken som er sådd.

Jeg så ikke dette da jeg sjøl gikk på universitetet, så jeg er i samme klasse som alle de andre.  I ettertid har det utkrystallisert seg og jeg venter bare på at noen andre også plukker opp ideen - den er jo nå sendt videre ut i den vide verden.

Tukáte

Ingen kommentarer: