fredag 24. oktober 2008

Opplysning

Oppvåkning - eller satori, eller kensho - er det grunnleggende mål for zen. Den består i å se inn i din egen natur, virkeliggjøre dine egne Buddha-egenskaper, befri deg fra kretsløpet av fødsel og død. Det innebærer "å dø fullstendig og så vende tilbake til livet". En av de beste beretninger om denne bestemte erfaringen skriver seg fra mester Sokei-an Sasaki:

"En dag visket jeg ut alle begreper fra mitt sinn. Jeg oppga alle begjær. Jeg slettet alle de ord jeg bruker å tenke med, og forholdt meg i fullstendig ro. Jeg følte meg litt rar - som om jeg ble ført inn i noe, eller berørte en slags kraft som var ukjent for meg, og - Pssst! Jeg gikk inn. Jeg mistet grensene for min fysiske kropp. Huden min var der, selvfølgelig, men jeg følte jeg sto i universets midtpunkt. Jeg snakket, men ordene hadde mistet mening. Jeg så mennesker komme mot meg, men de var alle samme person. Alle var meg! Jeg hadde aldri kjent denne verden. Jeg hadde trodd jeg var skapt, men nå måtte jeg endre oppfatning; Jeg ble aldri skapt, jeg var universet, individet Sasaki var ikke-eksisterende."

Ingen kommentarer: